ΨΥΧΟΚΙΝΗΤΙΚΗ ΑΝΑΠΤΥΞΗ
Η ψυχοσυναισθηματική και κινητική ανάπτυξη των παιδιών ξεκινάει τη στιγμή της σύλληψης και ολοκληρώνεται με την ενηλικίωση ή και αρκετά αργότερα, γύρω στην ηλικία των 25 – 26 ετών όσον αφορά ανώτερες εγκεφαλικές λειτουργίες. Περιλαμβάνει όλες εκείνες τις γνωσιακές, συναισθηματικές, κοινωνικές και κινητικές δεξιότητες που είναι απαραίτητες σε ένα παιδί ώστε να γνωρίσει τον κόσμο, να αλληλεπιδράσει με το περιβάλλον του και να γίνει αυτόνομο. Τα παιδιά κατακτούν συγκεκριμένα αναπτυξιακά ορόσημα με μία συνήθως προβλέψιμη σειρά, για παράδειγμα μαθαίνουν αρχικά να κάθονται και στη συνέχεια να βαδίζουν.
Ωστόσο το κάθε παιδί αναπτύσσεται με τον δικό του μοναδικό ρυθμό που μπορεί να προηγείται ή να καθυστερεί συγκριτικά με τους συνομιλήκους του και ανάλογα να προκαλεί συναισθήματα χαράς ή ανησυχίας στους γονείς του. Γι’ αυτό και η ανάπτυξη των παιδιών αποτελεί ένα από τα συχνότερα θέματα συζήτησης στο παιδιατρικό ιατρείο.
Ο παρακάτω οδηγός περιλαμβάνει τις σημαντικότερες αναπτυξιακές δεξιότητες από τη γέννηση έως την ενηλικίωση, ώστε να γνωρίζουν οι γονείς τι πρέπει να περιμένουν από το παιδί τους.
Παράλληλα δίνονται μερικές πρακτικές συμβουλές ώστε να δημιουργηθούν οι κατάλληλες συνθήκες για την υγιή ψυχοσυναισθηματική και κινητική ανάπτυξη των παιδιών σε κάθε φάση της ζωής τους. Σε καμία περίπτωση δεν πρέπει να προκληθεί άγχος σε έναν γονέα αν το παιδί του δεν έχει ακόμη κατακτήσει κάποια από τις δεξιότητες της ηλικίας του. Τέλος, ο οδηγός αυτός δεν μπορεί να υποκαταστήσει την αναπτυξιολογική εκτίμηση του κάθε παιδιού από τον/την παιδίατρό του.